Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Pejoratywne określenia Kościoła katolickiego jako środek budowania negatywnego obrazu katolicyzmu (na przykładzie antykatolickich komentarzy internetowych publikowanych przez protestantów)
Kontakt: Bartłomiej Cieśla
SOCJOLINGWISTYKA,
Tom 38 Nr 1 (2024): Socjolingwistyka
Abstrakt
Celem artykułu jest wskazanie pól tematycznych, w obrębie których kształtowane są negatywnie nacechowane etykiety służące do nominacji Kościoła katolickiego przez protestantów (rzadziej osoby, które z jakichś względów nie sprzyjają instytucji Kościoła). Na ich podstawie zaś – próba rekonstrukcji obrazu Kościoła katolickiego widzianego oczami pewnej części chrześcijan reformowanych. Aby stworzyć bazę materiałową, wykorzystano wpisy pod 13 filmami opublikowanymi w serwisie YouTube (przeglądowi poddano 13 199 komentarzy, spośród których na potrzeby niniejszej analizy wyzyskano 58 wypowiedzi). Krótkie, najczęściej jedno-, rzadziej kilkuwypowiedzeniowe teksty stanowią formę komentarza do rozbieżności między katolikami a protestantami. Osoby, które poruszają w internecie problem różnic wyznaniowych – nazywając Kościół promujący nieuznawaną przez nich doktrynę – bardzo często dokonują wartościowania. Pokazana nominacja przedstawia katolicyzm jako system religijny funkcjonujący podobnie jak typowo świeckie instytucje, przyciągający ludzi o niskich predyspozycjach intelektualnych, pozbawionych krytycznego myślenia, słabych moralnie. Teologiczny fałsz głoszony przez duchowieństwo wynikać ma przede wszystkim z odrzucenia autorytetu Biblii jako jedynego wiarygodnego źródła wiedzy o Bogu. Z wielu sformułowań stosowanych przez protestantów wyciągnąć można wniosek, że religia katolicka powstała z inspiracji złych mocy po to, by zniekształcić właściwy obraz Boga i koncepcji usprawiedliwienia. Katolicyzm przedstawia się jako formę niewoli i opresji. Wiele badanych komentarzy pełnych jest przejawów agresji językowej, a ich styl przypomina retorykę najbardziej zajadłych polemik antykatolickich z początków reformacji. Na podstawie zebranych wpisów można wysnuć wniosek, że obraz dialogu międzywyznaniowego opartego na próbie zrozumienia drugiej strony i podejściu koncyliacyjnym – często promowany w dyskursie medialnym i oficjalnych dokumentach wydawanych przez Kościoły chrześcijańskie – nie zawsze znajduje przełożenie na rzeczywiste przekonania osób wierzących deklarujących przynależność do wybranej konfesji.
Słowa kluczowe
- Atkinson, J. 2002. „Reformacja”. W Historia chrześcijaństwa, red. T. Dowley. Warszawa: Oficyna Wydawnicza „Vocatio”.
- Bielak, A., i W. Kordyzon, red. 2017. Figura heretyka w nowożytnych sporach konfesyjnych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Sub Lupa.
- Bizior, R. 2017. „Dialog z INNYM w dyskursie religijnym 2. połowy XIX w. (na przykładzie kazań). O relacji katolicy – protestanci”. Język – Szkoła – Religia 12(2): 22–38.
- BJ – 2006. Biblia Jerozolimska, wyd. 1. Poznań: Pallottinum.
- Boryczka, R. 2022. Chrześcijaństwo to nie religia. Warszawa: Warszawska Firma Wydawnicza.
- Brückner, A. 1905. Różnowiercy polscy. Szkice obyczajowe i literackie. Warszawa: Księgarnia Naukowa.
- Brückner, A. 1932. „Reformacja”. W Kultura staropolska. Kraków: PAU.
- BT – 2000. Pismo Święte Starego i Nowego Testamentu. Biblia Tysiąclecia, wyd. 5. Poznań: Pallottinum.
- Budny, S. 1989. O przedniejszych wiary chrystyjańskiej artykulech. Warszawa: PWN.
- Bühne, W. 1995. Ja też jestem katolikiem... Pismo Święte a dogmaty kościoła [sic!]. Warszawa: Fundacja Chrześcijańskiej Kultury i Oświaty.
- Chrzanowski, I., i S. Kot, oprac. 1927. Humanizm i reformacja w Polsce: wybór źródeł do ćwiczeń uniwersyteckich. Lwów–Warszawa–Kraków: Zakład Narodowy im. Ossolińskich.
- Cieśla, B. 2022. „Deprecjonowanie wyznania religijnego w dyskusjach między katolikami a protestantami”. W Dobro – Prawda – Piękno, red. M. Kaczor i P. Kładoczny. Zielona Góra: Oficyna Wydawnicza UZ, 241–260.
- Czechowic, M. 1979. Rozmowy chrystyjańskie. Warszawa: PWN.
- Dave Hunt – Hunt na bestii, https://www.youtube.com/results?search_query=kobieta+jad%C4%85ca+na+bestii (13 lutego 2024).
- Grabowski, T. 1906. Z dziejów literatury kalwińskiej w Polsce (1550–1750). Kraków: AU.
- Grabowski, T. 1908. Literatura ariańska w Polsce (1560–1660). Kraków: AU.
- Grabowski, T. 1921. Literatura luterska w Polsce. Poznań: PTPN.
- Kot, S. 1932. Ideologja polityczna i społeczna braci polskich zwanych arjanami. Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Popierania Nauki.
- Kowalski, W. 2016. „«To jest owczarnia onego Dobrego Pasterza». Pojęcie «prawdziwego» Kościoła w polskich szesnastowiecznych katechizmach”. Odrodzenie i Reformacja w Polsce 60: 30–70.
- Krowicki, M. 1969. Chrześcijańskie a żałobliwe napominanie; Adhortatio; Obraz a kontrefet własny antykrystów. Warszawa: PWN.
- Luter, M. 1520. „The Babylonian Captivity of the Church”, przeł. A.T.W. Steinhäuser. https://www.onthewing.org/user/Luther%20-%20Babylonian%20Captivity.pdf (10 lipca 2024).
- Makuchowska, M. 2011. Od wrogów do braci. Posoborowe zmiany w dyskursie Kościoła katolickiego. Opole: UO.
- Mandal, E. 1998. „Sekty i zagrożenia z nimi związane”. Chowanna 1: 18–23.
- McBride, J.M. 2014. „Christ Existing as Concrete Community Today”. Theology Today 71: 92–105.
- Możdżeń, J. 2019. „Druk antypapieski z osobistą dedykacją Marcina Lutra dla księcia Albrechta von Brandenburg-Ansbach”. Odrodzenie i Reformacja w Polsce 63:1 75–185.
- Noll, M.A. 2017. Protestantyzm. Łódź: Wydawnictwo UŁ.
- Otwinowski, E. 1999. Pisma poetyckie. Warszawa: IBL PAN.
- Pawson, D. 2022. Klucz do Biblii. Warszawa: Oficyna Wydawnicza „Vocatio”.
- Pesiert, M. 2004. Formy i funkcje agresji werbalnej. Próba typologii. Wrocław: Wydawnictwo UWr.
- Praca w korporacji – fakty i mity, https://dokariery.pl/-/praca-w-korporacji-fakty-i-mity (17 lipca 2024).
- Ptaszyński, M. 2019. „Czy reformacja w Polsce była luterańska? O polemikach antyluterańskich w Polsce w pierwszej połowie XVI wieku”. Odrodzenie i Reformacja w Polsce 63: 5–56.
- Rej, M. 2005. Apocalypsis. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Semper.
- Schopenhauer, A. 1976. Erystyka, czyli sztuka prowadzenia sporów, przeł. B. i Ł. Konarscy. Kraków: Wydawnictwo Literackie.
- Seklucjan, J. 1972. Wyznanie wiary chrześcijańskiej. Warszawa: PWN.
- SJP PWN – internetowy Słownik języka polskiego PWN. https://sjp.pwn.pl (24 marca 2023).
- Szczucki, L. 1957. „Zapomniana polemika antykatolicka z drugiej połowy XVI wieku”. Odrodzenie i Reformacja w Polsce 12: 177–189.
- Szczucki, L. 1959. Literatura ariańska w Polsce XVI wieku. Warszawa: Książka i Wiedza.
- Szczucki, L., i J. Tazbir, oprac. 1959. Literatura ariańska w Polsce XVI wieku. Warszawa: Książka i Wiedza.
- Tazbir, J. 1965. Świt i zmierzch polskiej reformacji. Warszawa: Wiedza Powszechna.
- Tazbir, J. 1996. Reformacja, kontrreformacja, tolerancja. Wrocław: Wydawnictwo Dolnośląskie.
- Tracewicz, J. 2015. Czy da się żyć poza systemem? Offgridowcy próbują. https://www.polityka.pl/tygodnikpolityka/ludzieistyle/1628927,1,czy-da-sie-zyc-poza-systemem-offgridowcy-probuja.read (17 lipca 2024).
- WSJP – Żmigrodzki P. (red.) 2007–, Wielki słownik języka polskiego, Kraków: Instytut Języka Polskiego Polskiej Akademii Nauk, http://www.wsjp.pl (24 marca 2023).
- Ziomek, J. 1977. Renesans. Warszawa: PWN.
Referencje
Atkinson, J. 2002. „Reformacja”. W Historia chrześcijaństwa, red. T. Dowley. Warszawa: Oficyna Wydawnicza „Vocatio”.
Bielak, A., i W. Kordyzon, red. 2017. Figura heretyka w nowożytnych sporach konfesyjnych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Sub Lupa.
Bizior, R. 2017. „Dialog z INNYM w dyskursie religijnym 2. połowy XIX w. (na przykładzie kazań). O relacji katolicy – protestanci”. Język – Szkoła – Religia 12(2): 22–38.
BJ – 2006. Biblia Jerozolimska, wyd. 1. Poznań: Pallottinum.
Boryczka, R. 2022. Chrześcijaństwo to nie religia. Warszawa: Warszawska Firma Wydawnicza.
Brückner, A. 1905. Różnowiercy polscy. Szkice obyczajowe i literackie. Warszawa: Księgarnia Naukowa.
Brückner, A. 1932. „Reformacja”. W Kultura staropolska. Kraków: PAU.
BT – 2000. Pismo Święte Starego i Nowego Testamentu. Biblia Tysiąclecia, wyd. 5. Poznań: Pallottinum.
Budny, S. 1989. O przedniejszych wiary chrystyjańskiej artykulech. Warszawa: PWN.
Bühne, W. 1995. Ja też jestem katolikiem... Pismo Święte a dogmaty kościoła [sic!]. Warszawa: Fundacja Chrześcijańskiej Kultury i Oświaty.
Chrzanowski, I., i S. Kot, oprac. 1927. Humanizm i reformacja w Polsce: wybór źródeł do ćwiczeń uniwersyteckich. Lwów–Warszawa–Kraków: Zakład Narodowy im. Ossolińskich.
Cieśla, B. 2022. „Deprecjonowanie wyznania religijnego w dyskusjach między katolikami a protestantami”. W Dobro – Prawda – Piękno, red. M. Kaczor i P. Kładoczny. Zielona Góra: Oficyna Wydawnicza UZ, 241–260.
Czechowic, M. 1979. Rozmowy chrystyjańskie. Warszawa: PWN.
Dave Hunt – Hunt na bestii, https://www.youtube.com/results?search_query=kobieta+jad%C4%85ca+na+bestii (13 lutego 2024).
Grabowski, T. 1906. Z dziejów literatury kalwińskiej w Polsce (1550–1750). Kraków: AU.
Grabowski, T. 1908. Literatura ariańska w Polsce (1560–1660). Kraków: AU.
Grabowski, T. 1921. Literatura luterska w Polsce. Poznań: PTPN.
Kot, S. 1932. Ideologja polityczna i społeczna braci polskich zwanych arjanami. Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Popierania Nauki.
Kowalski, W. 2016. „«To jest owczarnia onego Dobrego Pasterza». Pojęcie «prawdziwego» Kościoła w polskich szesnastowiecznych katechizmach”. Odrodzenie i Reformacja w Polsce 60: 30–70.
Krowicki, M. 1969. Chrześcijańskie a żałobliwe napominanie; Adhortatio; Obraz a kontrefet własny antykrystów. Warszawa: PWN.
Luter, M. 1520. „The Babylonian Captivity of the Church”, przeł. A.T.W. Steinhäuser. https://www.onthewing.org/user/Luther%20-%20Babylonian%20Captivity.pdf (10 lipca 2024).
Makuchowska, M. 2011. Od wrogów do braci. Posoborowe zmiany w dyskursie Kościoła katolickiego. Opole: UO.
Mandal, E. 1998. „Sekty i zagrożenia z nimi związane”. Chowanna 1: 18–23.
McBride, J.M. 2014. „Christ Existing as Concrete Community Today”. Theology Today 71: 92–105.
Możdżeń, J. 2019. „Druk antypapieski z osobistą dedykacją Marcina Lutra dla księcia Albrechta von Brandenburg-Ansbach”. Odrodzenie i Reformacja w Polsce 63:1 75–185.
Noll, M.A. 2017. Protestantyzm. Łódź: Wydawnictwo UŁ.
Otwinowski, E. 1999. Pisma poetyckie. Warszawa: IBL PAN.
Pawson, D. 2022. Klucz do Biblii. Warszawa: Oficyna Wydawnicza „Vocatio”.
Pesiert, M. 2004. Formy i funkcje agresji werbalnej. Próba typologii. Wrocław: Wydawnictwo UWr.
Praca w korporacji – fakty i mity, https://dokariery.pl/-/praca-w-korporacji-fakty-i-mity (17 lipca 2024).
Ptaszyński, M. 2019. „Czy reformacja w Polsce była luterańska? O polemikach antyluterańskich w Polsce w pierwszej połowie XVI wieku”. Odrodzenie i Reformacja w Polsce 63: 5–56.
Rej, M. 2005. Apocalypsis. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Semper.
Schopenhauer, A. 1976. Erystyka, czyli sztuka prowadzenia sporów, przeł. B. i Ł. Konarscy. Kraków: Wydawnictwo Literackie.
Seklucjan, J. 1972. Wyznanie wiary chrześcijańskiej. Warszawa: PWN.
SJP PWN – internetowy Słownik języka polskiego PWN. https://sjp.pwn.pl (24 marca 2023).
Szczucki, L. 1957. „Zapomniana polemika antykatolicka z drugiej połowy XVI wieku”. Odrodzenie i Reformacja w Polsce 12: 177–189.
Szczucki, L. 1959. Literatura ariańska w Polsce XVI wieku. Warszawa: Książka i Wiedza.
Szczucki, L., i J. Tazbir, oprac. 1959. Literatura ariańska w Polsce XVI wieku. Warszawa: Książka i Wiedza.
Tazbir, J. 1965. Świt i zmierzch polskiej reformacji. Warszawa: Wiedza Powszechna.
Tazbir, J. 1996. Reformacja, kontrreformacja, tolerancja. Wrocław: Wydawnictwo Dolnośląskie.
Tracewicz, J. 2015. Czy da się żyć poza systemem? Offgridowcy próbują. https://www.polityka.pl/tygodnikpolityka/ludzieistyle/1628927,1,czy-da-sie-zyc-poza-systemem-offgridowcy-probuja.read (17 lipca 2024).
WSJP – Żmigrodzki P. (red.) 2007–, Wielki słownik języka polskiego, Kraków: Instytut Języka Polskiego Polskiej Akademii Nauk, http://www.wsjp.pl (24 marca 2023).
Ziomek, J. 1977. Renesans. Warszawa: PWN.