Data Log
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Ars Dragonia Joanny Jodełki – young adult fantasy, urban fantasy, low fantasy czy kryminał fantasy? Wyznaczniki gatunkowe powieści ukryte w onimach
Kontakt: Marta Nowak
SOCJOLINGWISTYKA,
Tom 37 Nr 1 (2023): Socjolingwistyka
Abstrakt
Tematem artykułu jest korelacja między onimami oraz gatunkiem powieści. Celem artykułu jest zbadanie, do jakiego podgatunku literatury fantasy należy powieść Ars Dragonia oraz jak nazwy własne współtworzą gatunek literacki. Przyjęta metodologia badań to onomastyka gatunku z elementami analizy funkcjonalnej onimów. Ważne miejsce w badaniach zajmuje intertekstualność. Nazwy własne wyekscerpowane z powieści Joanny Jodełki – Ars Dragonia wskazują, że powieść ta sytuuje się na pograniczu kryminału oraz literatury fantastycznej. Określenia gatunkowe najczęściej stosowane do tego typu literatury to: low fantasy, urban fantasy bądź young adult fantasy. Wszystkie kładą nacisk na elementy fantastyczne zawarte w powieści, pomijając całkowicie wątek kryminalny. W wypadku powieści dla młodzieży Joanny Jodełki wątek kryminalny jest równie istotny, stąd potrzeba stworzenia określenia gatunkowego, które łączyłoby oba te elementy, jak np. kryminał fantastyczny. Koncepcja powieści opiera się na zderzeniu współczesnego Poznania oraz przestrzeni fantastycznej, zaś na ich styku wyłania się trzeci świat, rzeczywistość pograniczna, po której poruszają się bohaterowie. Ważne są liczne zaburzenia chronologii oraz stałe mieszanie się dwóch przestrzeni: realnej oraz fantastycznej. W efekcie najtrafniejszym rozwiązaniem wydaje się zakwalifikowanie omawianej powieści do nurtu fantasy przeniesienia, gdyż poruszanie się bohaterów między dwoma światami (realnym i fantastycznym), ich wzajemne oddziaływanie oraz zaburzenia chronologii skutkujące wpisaną w powieść bezczasowością stanowią trzon fabuły. Obraz współczesnego Poznania został oddany przede wszystkim za pomocą urbanonimów, rzadziej antroponimów, za to w tym podgatunku powieści niemal w ogóle nie występują chrematonimy (poza nielicznymi ideonimami). Zrozumienie onomastykonu analizowanej prozy wymaga od czytelnika wiedzy na temat kultury oraz erudycji, ponieważ pisarka podejmuje z czytelnikiem grę na poziomie propriów, które odsyłają do różnych kodów kulturowych. Częstym zabiegiem jest także przywoływanie imion i nazwisk artystów i naukowców, których właściwe odczytanie wymaga od czytelnika wiedzy oraz dużej orientacji w kulturze, sztuce lub filozofii.
Słowa kluczowe
- Astarte, 2022, hasło w Encyklopedii PWN, online, https://encyklopedia.pwn.pl/encyklopedia/Astarte.html [dostęp: 06.07.2022]
- Chojnacki J., 2008, Nazwy ciągów i obiektów komunikacyjnych, w: Nazewnictwo geograficzne Poznania. Zbiór studiów, red. naukowa Z. Zagórski, Poznań, s. 425-537.
- Cieślikowa A., 2001, Nazwa w tekście a tekst w nazwie, w: Semantyka tekstu artystycznego, red. A. Pajdzińska, R. Tokarski, Lublin, s. 99-108.
- Cieślikowa A., 2006, Onimizacja, apelatywizacja a derywacja, w: Onimizacja i apelatywizacja, red. Z. Abramowicz, E. Bogdanowicz, Białystok, s. 47-55.
- Cieślikowa A., 2010, Opinia wydana przez Radę Języka Polskiego i przygotowana przez prof. dr hab.
- Aleksandrę Cieślikową na temat imienia Luna http://www.rjp.pan.pl/index.php?
- option=com_content&view=article&id=1300:luna&catid=76&Itemid=146
- [dostęp: 07.07.2022]
- Domaciuk I., 2003, Nazwy własne w powieściach Anny Brzezińskiej. Antroponimia i teonimia, w: Metodologia badań onomastycznych, red. M. Biolik, Olsztyn, s. 499-510.
- Domaciuk-Czarny I., 2015, Nazwy własne w przestrzeni literackiej i wirtualnej typu fantasy, Lublin.
- Dubowik H., 1990, Modyfikacje przestrzeni i czasu w polskiej literaturze fantastycznej XIX i XX wieku, „Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Bydgoszczy. Studia Filologiczne” 34, s. 5-20.
- Graf M., 2015, Onimiczna polifoniczność współczesnego tekstu literackiego – nowe spojrzenie na funkcję intertekstualną, w: Funkcje nazw własnych w kulturze i komunikacji, red. I. Sarnowska-Giefing, M. Balowski, M. Graf, Poznań, s. 195-209.
- Jodełka J., 2014, Ars Dragonia, Warszawa.
- Kosyl Cz., 1993, Główne nurty nazewnictwa literackiego (zarys syntezy), w: Onomastyka literacka, red. M. Biolik, Olsztyn, s. 67-100.
- Kosyl Cz., 1998, Nazwy własne w literaturze pięknej, w: Polskie nazwy własne. Encyklopedia, red. E. Rzetelska-Feleszko, Kraków, s. 363-387.
- Kruszyńska A., 2001, Teoria światów możliwych w badaniach literackich, https://www.tolkien.com.pl/hobbickanorka/artykuly/mozl.html [dostęp: 07.07.2022].
- Martuszewska A., 2001, Światy (nie)możliwe powieści, Gdańsk.
- Orliński W., 2001, Anna Brzezińska. O plotkach i czarach (wywiad z autorką), „Wysokie Obcasy”, dodatek do „Gazety Wyborczej” 35, s. 6-13.
- Pieciul-Karmińska E., 2010, Polskie losy tytułowego imienia Rumpelstilzchen z baśni braci Grimm, „Onomastica” LIV, s. 51-65.
- Rejter A., 2019, Peerelowski wampir Marek z warszawskiej Pragi pod rękę z boginią Bastet. Nazwy własne w prozie Andrzeja Pilipiuka, w: tegoż, Nazwy własne w kon/tekstach kultury, Katowice, s. 209-222.
- Ronen R., 1994, Possible Worlds in Literary Theory, Cambridge.
- Sarnowska-Giefing I., 2010, Toposy i tematy imienne w perspektywie onomastyki literackiej, w: W świecie nazw. Księga Jubileuszowa dedykowana Profesorowi Czesławowi Kosylowi, red. H. Pelcowa, Lublin, s. 345-355.
- Sawicka G., 2012, Miasto jako tekst, w: Miasto – przestrzeń zróżnicowana językowo, kulturowo i społecznie 4, red. M. Święcicka, Bydgoszcz, s. 29-40.
- Skuratowicz J., Adamczewska M., Walichmowski P., 2008, Secesja w Poznaniu, Poznań.
- Słownik Języka Polskiego PWN www.sjp.pwn.pl [SJP PWN] [dostęp: 07.07.2022]
- Swoboda P., 2013, Imiona częste w Polsce w latach 1995-2010 oraz ich zróżnicowanie w czasie i przestrzeni, „Onomastica” LVII, s. 19-69.
Referencje
Astarte, 2022, hasło w Encyklopedii PWN, online, https://encyklopedia.pwn.pl/encyklopedia/Astarte.html [dostęp: 06.07.2022]
Chojnacki J., 2008, Nazwy ciągów i obiektów komunikacyjnych, w: Nazewnictwo geograficzne Poznania. Zbiór studiów, red. naukowa Z. Zagórski, Poznań, s. 425-537.
Cieślikowa A., 2001, Nazwa w tekście a tekst w nazwie, w: Semantyka tekstu artystycznego, red. A. Pajdzińska, R. Tokarski, Lublin, s. 99-108.
Cieślikowa A., 2006, Onimizacja, apelatywizacja a derywacja, w: Onimizacja i apelatywizacja, red. Z. Abramowicz, E. Bogdanowicz, Białystok, s. 47-55.
Cieślikowa A., 2010, Opinia wydana przez Radę Języka Polskiego i przygotowana przez prof. dr hab.
Aleksandrę Cieślikową na temat imienia Luna http://www.rjp.pan.pl/index.php?
option=com_content&view=article&id=1300:luna&catid=76&Itemid=146
[dostęp: 07.07.2022]
Domaciuk I., 2003, Nazwy własne w powieściach Anny Brzezińskiej. Antroponimia i teonimia, w: Metodologia badań onomastycznych, red. M. Biolik, Olsztyn, s. 499-510.
Domaciuk-Czarny I., 2015, Nazwy własne w przestrzeni literackiej i wirtualnej typu fantasy, Lublin.
Dubowik H., 1990, Modyfikacje przestrzeni i czasu w polskiej literaturze fantastycznej XIX i XX wieku, „Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Bydgoszczy. Studia Filologiczne” 34, s. 5-20.
Graf M., 2015, Onimiczna polifoniczność współczesnego tekstu literackiego – nowe spojrzenie na funkcję intertekstualną, w: Funkcje nazw własnych w kulturze i komunikacji, red. I. Sarnowska-Giefing, M. Balowski, M. Graf, Poznań, s. 195-209.
Jodełka J., 2014, Ars Dragonia, Warszawa.
Kosyl Cz., 1993, Główne nurty nazewnictwa literackiego (zarys syntezy), w: Onomastyka literacka, red. M. Biolik, Olsztyn, s. 67-100.
Kosyl Cz., 1998, Nazwy własne w literaturze pięknej, w: Polskie nazwy własne. Encyklopedia, red. E. Rzetelska-Feleszko, Kraków, s. 363-387.
Kruszyńska A., 2001, Teoria światów możliwych w badaniach literackich, https://www.tolkien.com.pl/hobbickanorka/artykuly/mozl.html [dostęp: 07.07.2022].
Martuszewska A., 2001, Światy (nie)możliwe powieści, Gdańsk.
Orliński W., 2001, Anna Brzezińska. O plotkach i czarach (wywiad z autorką), „Wysokie Obcasy”, dodatek do „Gazety Wyborczej” 35, s. 6-13.
Pieciul-Karmińska E., 2010, Polskie losy tytułowego imienia Rumpelstilzchen z baśni braci Grimm, „Onomastica” LIV, s. 51-65.
Rejter A., 2019, Peerelowski wampir Marek z warszawskiej Pragi pod rękę z boginią Bastet. Nazwy własne w prozie Andrzeja Pilipiuka, w: tegoż, Nazwy własne w kon/tekstach kultury, Katowice, s. 209-222.
Ronen R., 1994, Possible Worlds in Literary Theory, Cambridge.
Sarnowska-Giefing I., 2010, Toposy i tematy imienne w perspektywie onomastyki literackiej, w: W świecie nazw. Księga Jubileuszowa dedykowana Profesorowi Czesławowi Kosylowi, red. H. Pelcowa, Lublin, s. 345-355.
Sawicka G., 2012, Miasto jako tekst, w: Miasto – przestrzeń zróżnicowana językowo, kulturowo i społecznie 4, red. M. Święcicka, Bydgoszcz, s. 29-40.
Skuratowicz J., Adamczewska M., Walichmowski P., 2008, Secesja w Poznaniu, Poznań.
Słownik Języka Polskiego PWN www.sjp.pwn.pl [SJP PWN] [dostęp: 07.07.2022]
Swoboda P., 2013, Imiona częste w Polsce w latach 1995-2010 oraz ich zróżnicowanie w czasie i przestrzeni, „Onomastica” LVII, s. 19-69.